Granola bars met mango en cranberries.

Snack verstandig, maak je snacks zelf!

Granola bars en muesli repen zijn een perfecte snack voor onderweg, op school of op kantoor. Koop je zulke repen wel eens in de supermarkt? Kijk dan eens goed op de lijst met ingrediënten achterop. Want een beetje zoet uit gedroogd fruit of bijvoorbeeld honing is helemaal niet erg natuurlijk, maar kant en klare repen en energy bars bevatten vaak verrassend veel toegevoegd suiker. Dat is helemaal niet nodig! Net als met veel etenswaren die je in de supermarkt koopt, is thuis zelf maken de beste optie. Zo heb je helemaal zelf in de hand welke ingrediënten je gebruikt en weet je precies wat er in je voedsel zit.

Daarnaast werkt koken ontspannend! De populaire trend van meal prepping speelt hier op in, dit houdt in dat je op een vrije dag lekker aan de slag gaat in de keuken. Je maakt lunch voor de hele week klaar en snijdt bijvoorbeeld vast de groenten voor het avondeten. Ook is een middagje meal preppen een goed moment om gezonde snacks klaar te maken. Zo kom je doordeweeks niet in de verleiding om troep te eten. Trek je keukenmachine uit de kast en aan de slag!

De basis van deze granola bars is havervlokken, altijd handig om in huis te hebben. Naast granola, muesli en dit soort repen kun je ze ook gebruiken in koekjes of vleesvervangers! Ook vind je in de boodschappenlijst gemengde noten ongezouten, dit is onze huismix van gebrande en rauwe noten. Goed gevuld met amandelen, hazelnoten, cashew, paranoten en walnoten. De repen worden bij elkaar gehouden door een mengsel van honing, pindakaas en dadels. Hiervoor gebruik je het liefst onze 100% pindakaas, met alleen maar vliespinda’s en zonder suiker, zout of vet. In ons assortiment dadels hebben we de sukkary dadels van Yogi & Yousef. Deze gebruiken we in dit recept omdat ze heerlijk zacht en stroperig zijn. Een leuke toevoeging voor kleur en smaak is gedroogd fruit. Onze gedroogde mango is lekker fris en zoet, en de Hollandse cranberries springen in het oog.

Granola bars met gedroogde mango en Hollandse cranberries.

Ingredienten:

Werkwijze:

  1. Zet een klein pannetje op het vuur met de honing en pindakaas er in.
  2. Ontpit de dadels en doe ze in de keukenmachine, hak ze mooi fijn tot je een balletje hebt.
  3. Doe het dadeldeeg ook in het pannetje en laat alles op laag vuur lekker opwarmen tot het een stroperige massa is.
  4. Hak ondertussen de noten grof. Snij de mango in reepjes of blokjes en doe dit samen met de noten, de havervlokken en de cranberries in een kom.
  5. Giet hier de siroop van pindakaas, honing en dadels overheen. Meng alles goed door!
  6. Bekleed een bakplaat met bakpapier en stort het deeg voor je repen hier op uit. Strijk het goed glad en dun met een spatel.
  7. Probeer een vierkant of rechthoek te vormen, zo heb je straks allemaal mooie rechte repen.
  8. Snij de repen voor en laat de bakplaat een half uur opstijven in de ijskast.
  9. De repen zijn klaar! Je kunt ze in de koelkast een week bewaren.

Geef een reactie