Knapperige glutenvrije pizzabodem.

pizzabodem zonder gluten

Mamma mia, wat een heerlijke pizza!

In de categorie gezondere vervangers hebben we al een mooie collectie recepten. De uitdaging om minder koolhydraten te gebruiken vraagt om creatieve oplossingen. Hier zijn noten, pitten en zaden echt perfect voor! In de testkeuken van The Nuthouse zijn we altijd bezig om dit soort recepten voor je te ontwikkelen. Net als de vervangers van vlees zoals onze vegaburgers, vegan bacon van kokos en meatballs zonder gehakt is deze bodem veel voedzamer dan de originele versie. Pizza wordt over het algemeen gemaakt van witte bloem. Echter, deze bloem bevat weinig vezels en bestaat vooral uit veel koolhydraten. Wanneer je graag koolhydraat-arm wilt eten is het zaak pasta, brood en dus ook pizzadeeg te vervangen met iets anders. In de supermarkten vindt je inmiddels pizzabodems van bloemkool of zelfs bietjes! Vaak zit hier wel nog wat bloem in, dit is weer een probleem voor mensen die glutenvrij willen eten. Bloem voor pizza is gemaakt van tarwe en bevat dus altijd gluten.

glutenvrij pizza

Met zonder gluten?

Deze pizzabodems hebben een basis van boekweitmeel. Boekweit komt van origine uit Azië en het is geen echt graan. Door de zaadjes van dit gewas te malen ontstaat een meel dat geen gluten bevat maar wel goed bruikbaar is voor bijvoorbeeld pannenkoeken. Ons boekweitmeel komt van Maalderij De Gouden Engel, waar op ambachtelijke wijze wordt gemaald. Allemaal op windenergie dus! Duurzaam en verantwoord. Daarnaast gebruikt de molenaar alleen biologische producten. Bestel je biologische meel, bloem en andere bakproducten in de webshop, we verzenden je pakketje binnen 48 uur.

Omdat boekweit glutenvrij is moet je iets aan het deeg toevoegen om het te binden. Dit is namelijk de voornaamste taak van gluten, elastische verbindingen in deeg creëren. Hiervoor hebben we chia-zaad gebruikt. Wanneer je dit zaad mengt met water krijgt het een pudding-achtige substantie. Het wordt een beetje plakkerig, precies wat we nodig hebben dus. Om het deeg lekker krokant te maken bestaat het deeg verder uit pompoenpitten, pijnboompitten en walnootmeel. De verschillende notenmelen produceren we zelf bij The Nuthouse, met een speciale notenrasp. Zo heb je altijd vers meel van noten, ook zeer goed bruikbaar als vervanging van normale bloem. Meel van noten is altijd glutenvrij.

 

pizzabodem glutenvrij

Glutenvrije pizzabodem van boekweit, pitten, zaden en noten.

Ingredienten:

Werkwijze:

  1. Voordat je pizza af is gaat deze 2 keer in de oven dus laat de oven alvast voorverwarmen naar 175 graden Celsius.
  2. Chia-zaad moet altijd even weken voordat het z’n werk gaat doen, zet de zaadjes vast in een kommetje met een half kopje water erbij. Na 10 minuten tot een kwartier heb je een soort gelei in dit kommetje.
  3. Ondertussen kun je de pijnboompitten en pompoenpitten fijnhakken, dit kan in de keukenmachine of gewoon met een koksmes. Het is wel belangrijk dat de pitjes echt goed fijngemaakt worden!
  4. Neem nu een grote schaal, hier doe je het boekweitmeel, walnootmeel en zout in. Voeg je fijngehakte pitten en de chia pudding toe. Gebruik een spatel om dit alles heel goed door elkaar te mengen. Is het deeg nog erg nat? Dan kun je nog wat meel erbij doen.
  5. Nu ga je eerst de bodem bakken zonder pizza beleg. Neem een bakplaat bekleed met bakpapier en spreidt het deeg hier netjes op uit. Je kunt een ronde of een ovale pizza maken, als je maar zorgt dat de bodem ongeveer een 1cm hoog is. Let er op dat de randjes niet te dun zijn.
  6. Bak de bodem 30 minuten in de oven, hij mag best een beetje bruin worden.
  7. In de tussentijd kun je de saus, kaas en toppings klaarzetten. Wanneer je een pizza gaat beleggen is het belangrijk dat je er niet te veel groente/vlees/kaas op doet. Dit geeft te veel vocht, waardoor het eindresultaat niet zo knapperig wordt. De ovale pizza die we bij The Nuthouse hebben gebakken bevat champignons, ui en kappertjes.
  8. Na het halfuur bakken haal je de bakplaat met de bodem uit de oven, Spreidt voorzichtig de tomatensaus over de bodem, bestrooi met kaas en voeg groente en dergelijke toe.
  9. Schuif de pizza weer terug de oven in en laat hem nog 10 minuutjes bakken, of tot de kaas helemaal gesmolten is.
  10. Sprenkel nog wat goede olijfolie op je pizza en smullen maar!

 

glutenvrije pizza

 

 

 

Geef een reactie