Over dry roast, want zo zijn noten gezond en lekker!

Bij The Nuthouse krijgen we geregeld vragen over hoe vet of gezond noten zijn. Dat je van patat en mayonaise dik wordt weten we allemaal, maar hoe het zit met nootjes is toch vaak onduidelijk. Het handje noten per dag dat wordt aangeraden is een mooie maatstaaf, maar wat voor noten wordt er niet bij gezegd.
Noten zijn een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl. Ja, een sterke uitspraak, maar die kunnen we onderbouwen! Want of je nou noten eet omdat je wil afvallen, geen dierlijke producten eet of gewoon omdat ze zo lekker zijn, noten zijn gezond voor iedereen. Maar de ene noot is de andere niet en ook de bereidingswijze kan een groot verschil in voedingswaarde geven. Hieronder leggen we je de verschillen uit tussen rauw, dry roast en gebrand. Deze verschillende vormen hebben namelijk betrekking op het vetpercentage van de nootjes, en eigenlijk is dit waar we het vaak over hebben als het woord “gezond” valt. Dus, dikmakers of vitaminebommetjes? Lees het hieronder.

Puur natuur zonder poespas.

Beeld je in dat je door een boomgaard loopt. De zon schijnt want je bevindt je in een warm land met een comfortabel klimaat. Aan de bomen hangen takken vol harde doppen. Je plukt er een paar en wrikt de doppen open. Er zitten kant en klare snacks in! Je hebt nu rauwe noten in je handen. Zacht van structuur, een beetje zoet en romig van smaak, omhuld met een bruin vliesje maar prachtig wit vanbinnen.
Dit is precies wat je in je zakje rauwe noten aantreft wanneer je deze bij ons besteld. Rauwe noten zijn de puurste vorm want er wordt niks aan toegevoegd of uit gehaald. De uitzondering hier op zijn geblancheerde amandelen en hazelnoten. Blancheren wil inhouden dat de noten kort gestoomd worden zodat het buitenste bruine vliesje makkelijk loslaat. Dit gebeurt op lage temperatuur en de enige reden ervoor is dat je een mooie witte noot overhoudt. Handig als je amandelmelk wilt maken of hazelnoten in een cake gaat verwerken.

Verschillende soorten vet.

Noten bevatten van nature vetten. Maar geen paniek, niet alle vetten zijn slecht! De vetten die in noten voorkomen zijn merendeels onverzadigde vetten. Onverzadigd vet is een belangrijke bouwsteen in het lichaam en heeft veel gezondheidsvoordelen. Het verlaagt je LDL-cholesterol, het verlagen daarvan betekent dat je aderen en bloedvaten goed blijven doorstromen. Hierdoor verkleint onverzadigd vet ook de kans op hart- en vaatziektes. En die omega 3 vetzuren waar je vaak over hoort? Die vallen hier ook onder, deze vetzuren haal je uit avocado’s, olijfolie en vette vis.
Wanneer er dus gezegd wordt dat vet eten niet gezond is, is het belangrijk om deze 2 zaken uit elkaar te houden. Vet eten kan gezond zijn, als het maar de juiste vetten zijn! Dus onthou, de onverzadigde vetten in noten zijn goede vetten.
Echter, in alle voeding met onverzadigde vetten zit ook altijd een beetje verzadigd vet. Dit is niet erg, zolang je er niet te veel van binnenkrijgt. Overdaad schaadt, dat geldt ook met de noten en vetpercentages. Maar zelfs met de vetste noot van allemaal, de macadamia, ben je gezond bezig. Per 100 gram macadamianoten heb je 14,5 gram verzadigd vet. Dit komt grofweg neer op 15% verzadigd vet. Aangezien macadamia’s de noten met het hoogste vetpercentage zijn, gaat dat getal bij andere noten dus alleen maar omlaag. In pistachenoten is dit bijvoorbeeld per 100 gram pistachio’s maar 5,5 gram. We durven het verwaarloosbaar te noemen, zeker als je kijkt naar alle voordelen!
Pistachenoten gepeld

Niks dan goeds!

Naast je nieuwe lievelingsvetten bevatten rauwe noten ook de optimale hoeveelheden andere voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Vooral de vitamines B en E vindt je veel terug. Vitamine B is belangrijk voor het sterk houden van je haar, goed functioneren van je zenuwstelsel en het helpt je geheugen. Vooral voor mensen die geen vlees eten is het soms lastig genoeg vitamine B binnen te krijgen, noten zijn hiervoor een uitkomst. Vitamine E is een soort interne body guard. Deze vitamine beschermt je lichaam van binnen uit,  zulke stoffen heten ook wel anti-oxidanten. Omdat het een in vet oplosbare vitamine is combineert dit mooi met de gezonde vetten in nootjes! In rauwe noten zitten de hoogste percentages vitamine E.
Nu weet je alles over rauwe noten, we zetten de voordelen nog even op een rijtje:
  • minimaal vetpercentage, en vooral onverzadigd vet;
  • onverzadigd vet verlaagt je LDL-cholesterol
  • mede hierdoor verkleint het de kans op hart- en vaatziekten
  • rijk aan  vitamines zoals B en E
  • geen toevoegingen

De voorspelling is droog met kans op gezonde vetten.

Heel gezond dus, rauwe noten. Maar de smaak en geur zijn wel iets anders dan vers gebrande noten. Rauwe noten zijn door de iets zachtere structuur heerlijk bij je ontbijt. Bijvoorbeeld in de yoghurt, bij je muesli of verwerkt in een smoothie. Ook kun je van rauwe amandelen, rauwe cashewnoten en dergelijke notenmelk maken. Maar wil je lekker nootjes op tafel zetten bij de borrel of als snack terwijl je Netflix kijkt? Dan is het eigenlijk wel lekker als je nootjes die typische geroosterde geur en smaak hebben. Lekker krokant ook! Maar ja, gebrande noten hebben wel een hoger percentage vet. Noten branden gebeurt namelijk altijd in olie. Arachide-olie in ons geval, en arachide betekent gewoon pinda! Nu moet je een keuze gaan maken, kies je voor rauwe noten die zeer goed voor je zijn of ga je voor de gebrande noten, iets minder gezond?
Gelukkig hoef je helemaal niet te kiezen. De optie tussen deze twee uitersten heet dry roasten. In de productieruimte van The Nuthouse waar alle noten vers gebrand worden, hebben we een prachtig dry roast apparaat staan. Dit is een oven-achtige ruimte met droge hitte, de nootjes gaan in een mand die steeds ronddraait. Hierdoor worden alle noten aan alle kanten egaal gebakken, hetzelfde idee als omscheppen in een koekenpan. Door te roosteren op temperaturen tussen de 165 en 200 graden Celsius activeer je de eigen olie van de noot. Zo hoef je geen extra olie te gebruiken en wordt de noot dus niet vetter door het proces. De nootjes worden in hun eigen olie gebakken, van binnenuit.
info dry roast
Het resultaat zijn knapperige, goudbruine noten met een heerlijk aroma. Dry roasten kan met bijna alle noten, behalve de noten die altijd rauw worden gegeten. Dit zijn walnoten en paranoten, deze twee soorten hebben van nature al veel gezonde vetten. Daarnaast zijn ze poreus en daardoor niet geschikt om te branden, belangrijker nog is dat het voor de smaak niet nodig is.

Neem het met een korreltje zout.

Wil je graag gezouten noten? Ook dit kan met dry roasted! Noten die traditioneel gebrand zijn in olie worden met zeer fijn zout bestrooid vlak nadat ze uit de pan komen. We scheppen de nootjes met het zout om zodat de aantrekkelijke geur vrijkomt en het zout mooi wordt verdeeld. De arachide-olie waar de nootjes in gebrand zijn helpt het zout om te hechten. Maar hoe moet dat nou met onze droog geroosterde noten? Gelukkig hebben we een trucje om deze nog te zouten. Voordat ze het dry roast apparaat in gaan besprenkelen we de noten met wat druppels water en dan het zout. Zo hecht het zich mooi en heb jij een zakje noten met een zilt tintje.

Overdaad schaadt.

Bij The Nuthouse gebruiken we nooit overmatig veel zout omdat dit alleen maar zonde is. Zout is belangrijk om smaken te versterken, niet om ze uit te vlakken. Een beetje zout op je nootjes is niet per definitie ongezond. Verborgen zout in brood, kant en klaar maaltijden en verpakte snacks is een groot probleem. Omdat je je vaak niet bewust bent van de gigantische hoeveelheden natrium die in dit soort eten wordt gestopt, eet je er makkelijk te veel van. Het fijnzout dat voor de noten wordt gebruikt is altijd in spaarzame hoeveelheden en past dus prima in een gezonde levensstijl.
Kortom, dry roast noten zijn een gezonde keuze! Je wil graag goede voedingsstoffen binnenkrijgen maar niet teveel vet, droog geroosterde noten is je nieuwe favoriete snack. En wel hier om:
  • knapperiger dan rauwe noten
  • goudbruin kleurtje en heerlijke geur
  • 2 – 5% minder verzadigd vet dan gebrande noten
  • zonder toevoegde olie
  • door gebruik van de noot z’n eigen olie helemaal puur
  • minimaal verlies van vitamines en mineralen

Hoe moet je nou kiezen?

Benieuwd geworden naar dit proces? Onze absolute aanraders zijn dry roasted pecannoten en pistachenoten. Wanneer het dry roast apparaat gevuld is met pistache zijn we er allemaal als de kippen bij om “even de kwaliteit te checken”. Echt een heerlijke snack of borrelhapje! Noten die droog geroosterd zijn, zijn ook heel geschikt om te gebruiken in patisserie of om mee te koken. Dit komt omdat er geen vocht of vet meer uit de noten vrijkomt. Voor de Euforij bijvoorbeeld maken we een assortiment aan dry roast noten die verwerkt worden in de Rocky Road brokkenmakers. De amandelen, hazelnoten, cashews en pistachenoten die in deze verslavende chocolade wordt verwerkt mogen geen vet lekken. Door het proces van droog roosteren zitten er heerlijke knapperige noten in de echte Zaanse chocola, maar geen extra vet!
Wanneer je voor het eerst dry roast noten gaat proberen raden we aan om de gemengde noten dry roasted te nemen. Zo kun je zelf proeven bij welke nootjes je deze methode van roosteren het lekkerst vindt. Immers verschilt de structuur per noot en dus ook hoe deze structuur reageert op dry roasting. Heb je al een duidelijke voorkeur voor een bepaald nootje? Bij alle notensoorten vind je in het drop down menu “Hoe wil je ze hebben?” de optie om ze door ons te laten dry roasten. Dus bestel snel en geniet van heerlijke gezonde nootjes!

Geef een reactie