Noten eten na het sporten.

abrikozen bestellen
abrikozen bestellen
Abrikozen zijn een perfecte snack voor na het hardlopen.

Fit, fitter, fitst.

Sporten is altijd populair geweest maar anno 2019 lijkt het populairder dan ooit! Instagram staat vol fitgirls, bij de supermarkt kun je tegenwoordig proteïnepoeder kopen en in de stadsparken struikel je over de hardlopers. Omdat iedereen nu op internet veel informatie over sport en sportvoeding tot z’n beschikking heeft, is het makkelijker dan ooit om fit te worden. Voeding is hier natuurlijk een belangrijk onderdeel van! En gelukkig is de focus verschoven van diëten naar gezond eten. Zo kun je je lichaam alles geven wat het nodig heeft om optimaal te bewegen. Ook ligt de nadruk steeds meer op de positieve gevolgen voor je gemoedstoestand. Wanneer je veel sport voelt niet alleen je lichaam gezond, je bent ook gelukkiger en rustiger in je hoofd.

De juiste voeding kan je vooruit helpen, of je nou zonder hijgen de trap wil nemen of een Iron Man marathon wil gaan lopen. Of als je juist je zwembandjes wil wegwerken of zelfs dikke spierballen wil kweken. Balans in je voeding is de sleutel tot het aansterken van je spieren. Soms is het alleen lastig om zelf uit te vogelen wat je nou juist wel en niet moet eten, en wanneer. Is het bijvoorbeeld goed om noten te eten na het sporten?

De belangrijkste voedingsstof voor sporters is proteïne, oftewel eiwitten. Laten er toevallig nou bijzonder veel eiwitten in noten, pitten, zaden en haver zitten! Om je te helpen met het maken van de juiste keuzes in onze notenshop hebben we tot op de bodem uitgezocht hoe dit allemaal werkt. Want eiwitten eten hoeft niet per definitie te betekenen dat je aan de kipfilet en kabeljauw hoeft. Ook als je vegan eet kun je namelijk prima aan je eiwitten komen! Lees je mee?

Je hebt sport en je hebt sport.

Om te achterhalen welke voeding je kan helpen bij het sporten is het belangrijk om te weten hoe je sport. Voor je lichaam is er namelijk een groot verschil tussen cardio- en krachttraining. Bij cardio moet je denken aan bijvoorbeeld hardlopen en wielrennen, de apparaten waarmee je dit doet in de sportschool vallen daar ook onder. Krachttraining is gefocust op je spieren, hier valt trainen met gewichten en/of zware apparaten onder. Volg je een bootcamp? Dan doe je eigenlijk allebei.

Bij cardio-training zoals hardlopen ben je bezig om je hartslag te verhogen en uithoudingsvermogen te vergroten. Hierdoor raak je in het begin snel buiten adem en merk je na een tijdje dat je veel langer door kan gaan, je lichaam leert prestatie te leveren. Tijdens deze inspanning spreekt je lichaam alle reserves aan omdat het ineens veel harder moet werken dan wanneer je achter je bureau zit te werken! Na een rondje hardlopen of wielrennen voel je vaak dat je honger hebt. Duursporters focussen vooral op koolhydraten na het sporten.

Krachttraining voel je vooral in je spieren. Door net iets verder te gaan dan je spieren eigenlijk aankunnen, richt je een beetje schade aan. Je lichaam gaat deze schade herstellen en bouwt dan meteen meer spierweefsel op. Na een flinke training met gewichten kun je daarom spierpijn voelen! Je staat misschien niet met een rood hoofd te hijgen zoals na een sprintje, maar je lichaam moet hard werken om spieren te herstellen en al snel na je training zul je voelen dat je lichaam wat hulp nodig heeft. In de vorm van voeding! Krachttrainers grijpen na het sporten vaak vooral naar eiwitten.

Sport je vooral om af te vallen? Besef je dan dat een combinatie van kracht- en cardio-training in dat geval het beste is. Cardio kan sneller opgeslagen lichaamsvet wegwerken, maar dit gebeurt alleen tijdens het sporten. Krachttraining laat je spieren werken tijdens maar ook na je daadwerkelijke training en zorgt er daarmee voor dat je lichaam ook na je uurtje in de sportschool bezig is met verbranden. Hoe meer spiermassa, hoe meer je lichaam verbruikt. Gezonde voeding in gepaste porties is ten alle tijde belangrijk!

Na je marathontraining even bijtanken.

Voor duursporters (cardio, dus alle sporten die je uithoudingsvermogen aanspreken) is het belangrijk om koolhydraten aan te vullen na het sporten, omdat dit het lichaam helpt herstellen van de inspanning. Maar koolhydraten hoeven niet altijd brood of pasta te zijn, zo kun je ook gedroogde abrikozen eten bijvoorbeeld. Dadels zijn ook goede snacks voor na een rondje joggen. Gedroogd fruit is lekker zoet en bevat vaak ook een goed gehalte vezels. Na cardio heeft je lichaam ook wat eiwitten nodig, abrikozen bevatten per 100 gram rond de 5 gram proteïne, dit kun je ook nog aanvullen met bijvoorbeeld een handje cashewnoten. Een goede verhouding is 1 deel eiwitten op 2 delen koolhydraten. Heb je een half uur hardgelopen? Dan heb je ongeveer 10 gram eiwitten nodig voor optimaal herstel.

Gedroogd fruit

Abrikozen gezwaveld

va. 3,25

Gedroogd fruit

Medjoul dadels

va. 4,65

De dumbbells kunnen weer in het rek.

Intensieve krachttraining met zware gewichten of apparaten die weerstand bieden beschadigt je spieren. Dit klinkt eng, maar is juist de manier om meer spierweefsel op te bouwen. Je spieren sterken aan tijdens het herstel en je wordt sterker, ook zie je steeds meer spierdefinitie. De aminozuren in eiwitten zijn nodig om je spieren te repareren en meer massa te kunnen maken. Ondersteun je herstel door 15 tot 20 gram proteïne te eten na een uurtje aan de gewichten hangen. Qua noten met hoog eiwit-gehalte is de pinda de absolute winnaar (ondanks dat pinda’s peulvruchten zijn en geen noten), op de voet gevolgd door amandelen. Wil je liever wat meer variatie? Neem dan gemengde noten ongezouten! Deze notenmix bevat namelijk ook noten met een extra lading goede vetten. Eet lekker noten na het trainen.

Topsport in de keuken.

Na het sporten snel en makkelijk je brandstoffen aanvullen? Door zelf tussendoortjes voor na het sporten te maken kun je meteen even rustig bijkomen na je work out. Je hoeft je namelijk niet te beperken tot een schaaltje nootjes of handje dadels, als je er even tijd voor uittrekt kun je ook allerlei makkelijke receptjes klaarmaken. Fijn om in de kast te hebben liggen als je uit de douche komt na het sporten. Denk aan energierepen, glory balls en haverkoekjes. Vaak kun je deze recepten snel en simpel in elkaar zetten door bijvoorbeeld onze notenmelen  of dadelpasta’s te gebruiken.

Kleine krachtpatsers.

Heb je nou een notenallergie of wil je de nootjes combineren met nog meer eiwitrijke producten? Sla dan ook de afdeling pitten en zaden niet over. Deze kleine jongens zitten namelijk ook bomvol goede voedingsstoffen en vooral hennep- en chiazaad bevatten zeer veel eiwitten per 100 gram. Makkelijk toe te voegen aan een shake, smoothie of kommetje yoghurt met muesli.

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Zorg er voor dat je de juiste gezonde snacks voor na het sporten in huis hebt. Zo voorkom je dat je verkeerde keuzes maakt als je met een rammelende maag thuiskomt na het sporten! Het is namelijk zonde als je al je harde werk meteen weer teniet doet. Een gezonde levensstijl bereik je door de juiste combinatie van beweging en goede voeding. Maak het jezelf makkelijk door altijd gedroogd fruit en noten in huis te hebben.

Plaats je een bestelling in de online notenshop van The Nuthouse, dan gaan we meteen voor je aan de slag. Alle noten worden vers gebrand (of dry roast) en we pakken alles netjes in. Binnen 48 uur gaat jouw bestelling de deur uit, je ontvangt een track and trace code van ons om je pakket te volgen. Liever bij een ophaalpunt je pakket met gezonde tussendoortjes ophalen? Geen probleem, die optie vind je vanzelf bij het bestellen. Wist je dat je bij een bestelling boven de €35 nooit verzendkosten betaald? Mooi meegenomen.

Alles in 1, deze dry roast notenmix.

Geef een reactie