Waarom noten zo goed voor je zijn

Noten Bestellen Online

Een gezond tussendoortje vol vitaminen of kleine vetbommetjes?

Noten hebben een goede reputatie. Ze worden door voedingsdeskundigen, diëtisten en #fitgirls aangeprezen als gezond tussendoortje, vegans maken er kaas van en tja, ze zijn nu eenmaal om van te smullen. Aan de andere kant wordt er ook wel eens beweerd dat noten erg vet zijn en je er dus niet teveel van moet eten wanneer je aan de lijn bent. Hoe gezond zijn noten nu eigenlijk en hoeveel kun je er van eten zonder tonnetje rond te worden? Wij vertellen je alles over noten en waarom deze heerlijke bommetjes vol vitaminen zo goed voor je zijn.

Zijn noten goed voor me?

Het is antwoord is ja, ja en nog eens ja! Noten zitten bomvol vitaminen, ijzer en gezonde vetten. Die #fitgirls hebben dus gelijk. Iedere noot is anders en dus voorzien van een andere samenstelling aan voedingsstoffen. Echter, of we het nu hebben over cashews, pistachenoten, walnoten, hazelnoten, amandelen of macadamianoten, ze bevatten allemaal:

  • Vitamine E

    Vitamine E is een antioxidant die zorgt voor bescherming tegen vrije radicalen in je lichaam. Het is dus een belangrijke ziektebestrijder. Je lichaam kan zelf geen vitamine E aanmaken. Daarom is het belangrijk dat je deze via je voeding binnenkrijgt. Wees niet bang om er te veel van te nemen want je mag maar liefst 300 milligram vitamine E per dag binnen krijgen, dat staat gelijk aan wel 4,5 kilo noten! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is echter 13 milligram voor mannen en 11 milligram voor vrouwen. Dat is zo’n 7,5 handje noten.

  • Vitamine B1

    Vitamine B1 staat ook wel bekend als Thiamine. Deze vitamine is, zoals het voedingscentrum schrijft, onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam en voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. B1 zet koolhydraten om naar energie voor het lichaam. Daarnaast zorgt het voor een goede werking van de hartspier, het zenuwstelsel en de hersenen. Het is uiterst belangrijk dat je voldoende van deze stof binnenkrijgt. Bij een tekort aan Thiamine kunnen er namelijk onder anderen psychische problemen ontstaan zoals depressies, concentratieproblemen en geheugenverlies. Gelukkig kun je B1 vinden in alle noten en graanproducten.

  • IJzer

    Van ijzer word je sterk, zo weten we van Popeye. Ijzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed. Daarbij is ijzer belangrijk voor een sterk afweersysteem. Wanneer je niet voldoende ijzer binnenkrijgt kun je je lusteloos voelen, moeite hebben met concentreren, last krijgen van hoofdpijn en misselijkheid en zelfs bloedarmoede ontwikkelen. Cashewnoten bevatten van alle noten het meeste ijzer. In deze heerlijke romige noten zit namelijk 6,7 milligram ijzer per 100 gram. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 11 milligram voor mannen en 16 milligram voor vrouwen. Ontbijt je bijvoorbeeld met deze heerlijke spinazie smoothie met (zelfgemaakte) notenmelk, dan zit het met jouw ijzerinname wel snor.

  • Vezels

    Vezels houden je slank! Onderzoek wijst uit dat een dagelijkse vezelinname tussen de 18 en 36 gram ervoor kan zorgen dat je tot 130 calorieën minder opneemt. Dat is twee en een halve Oreo. Daarbij verlaagt het eten van vezels de kans op diabetes en obesitas en geven ze je een verzadigd gevoel. Een handje amandelen bevat 3,5 gram vezels. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 30-40 gram.

     

En hoe zit dat dan met vetten?

‘Noten zijn toch hartstikke vet, word je er dan niet heel erg dik van?, is een vraag die we vaak horen. Noten bevatten inderdaad flink wat vetten. Dat is ook de reden dat er allerlei soorten notenolie op de markt zijn. Laat je echter niet afschrikken door het woord ‘vet’. We hebben vetten nodig. In noten zitten voornamelijk onverzadigde vetten. Deze kunnen de cholesterol balans in het bloed verbeteren en de kans op hart- en vaatziekten verlagen. Hoewel het aantal calorieën van noten vrij hoog is, hebben onderzoeken aangetoond dat je lichaam ze niet allemaal opneemt. Dit komt doordat een deel van het vet vast blijft zitten binnen de vezelige wand van de noot tijdens de spijsvertering. Daarbij helpen noten je af te vallen doordat ze je spijvertering en vetverbranding stimuleren en je cravings in toom houden door je een verzadigd gevoel te geven. Natuurlijk is het niet aan te raden om dagelijks kilo’s noten weg te werken. Dat zal je lijn inderdaad niet veel goeds doen. Wij raden aan om 1 á 2 handjes noten (naar keuze) per dag te nemen. Vervang je ongezonde snacks met een handje noten en je zult de resultaten vanzelf merken.

Feitje: walnoten zijn één van de weinige plantaardige voedingsmiddelen die de essentiële omega-3 vetten alfa-linoleenzuur bevatten. Deze vindt je verder vooral in vis. Walnoten zijn dus in het bijzonder goed voor vegetariërs.

gedroogd fruit kopen

Welke noten zijn het meest gezond?

Iedere noot heeft zo zijn eigen kwaliteit. De één bevat meer ijzer, de ander bevat meer vitamine B1 en de ander is hoger in antioxidanten. Het is dus moeilijk om één noot als de noot der noten te bestempelen. Ben je vegetariër of veganist? Dan is het verstandig om te kiezen voor noten die veel ijzer bevatten zoals cashewnoten of pistachenoten. Wil je wat kilootjes kwijt? Kies dan voor walnoten, amandelen of hazelnoten. Wil je gezonder gaan leven? Neem dan een handje gemengde noten als tussendoortje. Zo krijg je het beste van alle soorten.

Wat is het verschil tussen gebrand, rauw en dry roasted?

Niet alleen zijn er ontzettend veel verschillende soorten noten, ze worden ook nog eens op allerlei verschillende manier bereid.  Zo zijn er gebrande noten, rauwe noten en dry roasted noten. Hoewel ze allemaal heerlijk zijn, is er wel een verschil in de voedingswaarde van deze noten. Hieronder een kort overzicht. Van ons, voor jou.

  • Gebrand

    Gebrande noten worden met olie verhit. Dit maak ze extra lekker en knapperig, maar helaas ook extra vet. Daarbij gaan er tijdens het verhitten van de noten vitamines en antioxidanten verloren. Hoe langer de noten verhit worden, hoe minder voedingsstoffen er over blijven. Ben je dol op gebrande noten? Koop ze dan altijd bij een echte notenwinkel, die bereid  ze met zorg en verhit de noten doorgaans minder lang dan de noten uit de grote fabrieken. Kies je voor noten voor hun gezonde aspecten? Dan kun je misschien beter kiezen voor rauwe noten.

  • Rauw

    Rauwe noten zijn de meest pure noten. Zo zouden ze smaken als je ze in de natuur zou vinden. Doordat rauwe noten niet bewerkt zijn, blijven de voedingsstoffen zo goed mogelijk behouden. Rauwe noten bevatten dus de maximale hoeveelheid vitaminen, antioxidanten en gezonde vetten.

  • Dry Roasted

    Geroosterde of dry roasted noten zijn wel verhit maar zonder het gebruik van olie. Geroosterde noten hebben dus wel die lekkere bite maar niet de toegevoegde vetten van de gebrande noten. Hoewel het niet heel veel scheelt, gaan er bij het verhitten van de noten wat voedingsstoffen verloren en komen de geroosterde noten iets minder gezond uit de test dan de rauwe noten.

    Pittige borrel mix

 

Wat moet je onthouden?

Oké even resumé. Je hebt nu heel wat geleerd over noten, maar wat zijn de belangrijkste dingen om te onthouden? We zetten het voor je op een rijtje:

  1. Welke noot je ook kiest. Iedere noot bevat vitamine B1, Vitamine E, ijzer en vezels.
  2. Noten bevatten gezonde vetten. Echter, wil je afvallen? Houdt het dan bij 1 á 2 handjes noten per dag.
  3. Alle noten zijn gezond en iedere noot heeft zijn eigen eigenschap. Kies dus de noten die passen bij jouw dieetwensen.
  4. Noten zijn op verschillende manier te bereiden. Rauwe noten zijn het meest gezond, gebrande noten het meest knapperig.

Geef een reactie